Sök
Google-annonser

Nytt Hus-bloggen

Stomresning bestämd

Vecka 33 (Må 13/8) börjar vi resa stommen till huset. Snickare (2-3 stycken) är bokade sedan i fredags och byggställning är beställd. På onsdagen eller torsdagen kommer takstolarna.

Alla som vill får naturligtvis komma och lära sig hur det går till att sätta upp en stomme. Ingen kursavgift. Glöm inte hammare. :-)

 

Avsågade fingrar

Pappa ville ha semester i två veckor medan vi väntade på takstolarna. Det gick inte så bra. När han klöv en brädbit med klyvsågen i sommarstugan nöp klingan vilket resulterade i tre avsågade fingerspetsar, halvt avsågat pekfinger och lite småsår i tummen. Vänster hand. Inte alls roligt.

Fyra veckor tar det att läka enligt läkaren.

 

Väntar på takstolar

Nu har väggarna till garaget varit rest i två veckor. Nu händer det inte mer förrän takstolarna kommer i mitten på vecka 33. Stommen till huset kommer vi att påbörja "lagom" innan takstolarna kommer.

Garaget är byggt liggande i fyra sektioner, en för varje vägg. Då har vi använt 45x120 reglar till syll, hammarband och stående reglar (cc 600). Sektionerna har vi sedan rest och ställt på Paroc Sylltätning 8446-00 ("Kapillärbrytande tätningslist av extruderad polyeten, för tätning mellan syll och grund."), 25 m lång och 200 mm bred. (120 mm bred fanns inte på lager) Högst upp under hammarbandet har vi på insidan fällt in en 45x120 regel för att ta upp eventuella laster från takstolar som inte hamnar direkt över en stående regel. (Onödigt eftersom takstolarna hamnar över dörrarna). På ett ställe kommer takstolen ner över en dörr och där har vi fällt en en regel på 45x195 under hammarbandet. Hörnen har vi fäst ihop med vinkeljärn och ankarskruv så att de inte ska få för sig att röra sig.
Därefter av vi spikat på liggande reglar 45x45 med första varvet jäms med syllen och sista varvet jäms med hammarbandet. Över garageportarna ökade vi på denna liggande regel från 45x45 till 45x195 för att stadga upp lasterna från garageportarna som är ganska tunga.
Utanpå stommen har vi häftat upp Paroc Vindskydd 8448-00 ("Vindskyddsfolie av polypropylen med ytbeläggning av PE.") med en häftpistol från 1971. Utanpå vindskyddet sitter slutligen en spikregel 23x45 (luftspalt) som panlen ska fästas i.

Sökbar sammanfattningSyllen sitter för närvarande fast i sockeln med betongspik som sköts in med en spikpistol med krutskott. Dessa ska kompletteras med expanderbultar eftersom spikarna lossar för lätt.
 

Två väggar till

Tvä väggar till kom upp idag.

 

Äntligen - stommen på garaget påbörjad

Idag har vi börjat regla upp stommen till garaget. Vi började lite sent idag och byggde en sågbänk. Nu kapar vi till en regel på några sekunder. Sedan har vi rest två av väggarna till garaget. Huvudstommen består av 120 mm-reglar.

De dagar som gått har jag transporterat reglar från svärfar upp till bygget på släpkärra. Lite i taget. När jag började på 195-reglarna så upptäckte vi att ca 40 procent av reglarna hade möglat. När vi mätte med en fuktmätare kunde vi konstatera att virket fortfarande inte var torrt. Omöjligt att se utifrån. Låg väl gömt inne i packen med virke. Dessutom var panelen lite väl glesvuxen. Visade sig att merparten av all panel hämtades från Jämtland (och norrut). Vi hade haft otur och fått det som inte var från norrland. Idag kom en bil och hämtade reglarna vi reklamerat samt all panel.

 

Diamantslipmaskin

En hyrd diamantslipmaskin på 240 kg lyfter man lätt med en truck. Eller så backar man upp släpkärran ända mot grunden för att rulla av slipmaskinen. Det gick bra tyckte alla utom min ena tå.

Idag (fredag) har vi slipat på åsarna som vi lyckades gjuta förra veckan. På några ställen är betongplattan drygt 1 cm för hög, men med en rejäl slipmaskin är det fixat på en dag. Det blir mycket slipdamm.

Efter 2 timmar gick slipmaskinen sönder. Ett av tre roterande sliphuvuden lossnade. Det verkar som skruvarna som höll fast det vibrerat loss. Tydligen slipas det väldigt mycket industrigolv under semestern så det är lögn att få tag på en till slipmaskin fredag eftermiddag klockan 15.

Kvällen ägnades åt planering. Nästa vecka, med början på onsdag, reser vi stommen till garaget.

 

Oväntad leverans

Torsdag. Solen skiner ibland mellan molnen. Ensam på bygget idag. Städar upp och fixar smågrejer. Då ringer bygghandeln och meddelar att de har en fullastad lastbil och är framme om 50 minuter. De skulle inte komma förrän på fredag. 5 minuter senare började det regna. När lastbilen kom tittade han på gårdsplanen han skulle köra över i det blöta regnet och sa att där kommer jag aldrig fram.
Så då lastade vi av allt hos svärfar 400 meter bort istället. Föraren tyckte det var lite konstigt att jag skulle ha gipsskivorna redan. Det tyckte jag med. Visade sig att jag inte fått utegips som beställt, så han erbjöd sig att ta hem gipset. Inte mig emot.

Nu ska det vara fint väder i en månad så att virket håller sig torrt under presenningarna.

En liten besvikelse var att panelen inte vuxit i Norrland som utlovats. Den hade uppenbarligen sågats i södra Sverige enligt sågverkets märkning.

 

Pumpbil

En pumpbil (för att pumpa betong) verkar kosta drygt 1000 kronor per timme (+ moms) och jag behövde den i 4 timmar + lite omkostnader. I det stora hela slutade torsdagens äventyr ganska behagligt för plånboken. Och vägen torkar och flyter inte alls lika mycket längre.

 

Vattning

Igår, idag och imorgon är det vattning som gäller. Tre gånger om dagen (minst) är jag uppe vid grunden och häller ut hinkar med vatten. Jag har en 600-literstank med vatten. Varför regnar det när man vill ha uppehåll och solen skiner när det ska regna? Önskar sig inte alla regn på fredagkvällarna?

 

35 ton är inte 25 ton

En betongbil kan väga olika mycket. T ex 25 ton. De kan också väga 35 ton.

  • 7.15 dyker betongbilen upp, 15 minuter för tidigt och 30 minuter innan byggarbetarna som ska hjälpa oss med plattan kommer. Vi bestämmer oss för att köra in rakt fram och sedan vända bilen för att tippa ur betongen i garaget. Den kommer inte runt utan kör fast. Det är då vi får reda på att bilen väger 35 ton och tar 7 kubik, inte 5 kubik.
  • Lantbrukaren intill kommer snabbt med hjullastare. Vi lyckas dra loss betongbilen. Vi fyller på med lite grus och bestämmer oss för att backa in den 150 meter. Det går bra förutom att vi kör fast. Men nu står vi åt rätt håll så hjullastaren kan dra betongbilen bakåt. Samtidigt kommer gjutarna och vi sätter igång med garaget. När bilen är tom konstaterar vi att det fattades en halv kubik för att garaget skulle bli klart.
  • Vi konstaterar att vi behöver förbättra vägen och får fram två lass med bergkross (0-90 och 0-45, 10 kubikmeter) från grannbonden. Vägen är som en långsam studsmatta; det gungar under bergkrossen på grund av allt regnande den sista tiden. Framför allt verkar det vara mjukt där vi grävt för ledningar, mitt i, längs hela vägen men framför allt där vägen övergår i garageplan. I hjulspåren på sidorna av vägen är det fast och betongbilarna har varit breda. När vi lagt ut större delen konstaterar vi att det blir bättre att bygga en ny väg den sista biten och köra över ogrävd mark. Överallt där vi grävt ner kablar tidigare är det farligt att köra. Vi behöver dessutom en pumpbil. Det dröjer ända till klockan tolv innan vi får loss en sådan med 24 meters kran att pumpa betongen i.
  • Vi testar med en 5 kubik-bil (25 ton) och det går bra. Så beställer vi mer men det f inns inga bilar inne på fabriken så det dröjer innan två 7-kubikbilar kommer.
  • Då går det undan och helt plötligt hinner vi inte med. Dessutom kunde inte gjutarna vara kvar efter klockan 15, så vi får ut den sista betongen själva och hinner knappt med innan den härdar. Det ser hopplöst ut. Betongen härdar alldeles för snabbt. Moppen - en 4 meter vibrobrygga som det sitter en liten gräsklipparmotor på ett moppehandtag lyckas knappt jämna till betongen.
  • Framåt åtta är vi äntligen klara och kunde åka hem. För att vara första gången vi slipat en betongplatta med stålskiva och därefter helikopter så blev resultatet riktigt bra.

Vi hade i alla fall tur med vädret. Det har nästan inte regnat något.

Jag har inte vågat leta fram prislistan vad gjutningen kostade. Nu ska jag åka och vattna betongen istället. Sedan sover jag nog gott.